PROIECT
ȘCOALA DE ATLETISM
INTRODUCERE
Școala de atletism reprezintă baza atletismului de performanță
copilul trece de la stadiul unei motricități haotice (caracteristică vârstelor fragede) la o motricitate elaborată descoperă dimensiunea socială a sportului, invață respectul fată de cei de alături
cuvânt de ordine - joaca
laitmotivul – învățarea
coordonarea – scopul
performanța sportivă – finalitatea
Acest document are drept scop revizuirea conceptului de inițiere și formare a tânărului atlet, propunând adaptări și orientări în concordanță cu nivelul de dezvoltare motorie și psihică a generației actuale
PIRAMIDA ATLETICĂ
VETERANI +40 ani
SENIORI 23 – 40 ani
TINERET U23 20 – 22 ani
JUNIORI U20 18 – 19 ani
CADEȚI U18 16 – 17 ani
JUNIORI U16 14 – 15 ani
COPII U14 13 ani
COPII U13 12 ani
COPII U12 10 - 11 ani
COPII U10 8 – 9 ani
ARGUMENTE
Construcția proiectului are doi factori sunt esențiali
- Diferențele de creștere și dezvoltare intre copii de aceiași vârstă datorate unei evolutii aleatorii și decalate (ex. - Doi copii de 10 ani cu nivele diferite fac aceleași exerciții?)
- Diferențele între băieți și fete, pubertatea începe mai devreme la fete , uneori ani de decalaj
Originile culturale, sociale, obișnuințele alimentare și mediul pot influența deasemenea decalajele. Să nu uităm că ei frecventează aceiași clasă, medii, leagă prietenii, separarea lor ar creea discomfort.
Solutia – pe teren : construind grupe de nivel sau diferențiind atelierele de lucru, in final prin structurarea activității pe nivele de dezvoltare
EVOLUȚIA COPILULUI CA PRINCIPIU DE BAZĂ
Diferențele mari între copii (stadii evolutive diferite, antecedente personale ,sedentarism, activitate cu familia sau ”sălbatică” fată sau băiat) fac din construcția atletică bazată pe vârstă o problemă foarte complicată
Raportarea la stadiile de dezvoltare ale motricității copiilor poate conduce la elaborarea unei progresivități in practică mult mai obiectivă.
DEFINIȚIE ABILITĂȚI MOTRICE
Capacitatea dobândită prin exersare pentru obținerea de rezultate stabilite apriori cu maximum de eficacitate și în minimum de timp și energie (GUTHRIE)
EVOLUȚIE ETAPA DUPĂ ETAPĂ
Până la finele perioadei pubertare (15 – 17) copii se găsesc intr-o dinamică constantă de dezvoltare care conduce la modificări
Modificări morfologice radicale
Modificări ale marilor funcții fiziologice
Calitățile fizice
Echipamentul perceptiv
Bagajul motor
Raporturile cu mediul și cu colegii
În această perioadă vastă, copii traversează diverse stadii de dezvoltare în urma cărora progreseaza la nivelul motricității generale sau sportive specifice.
ETAPA I - vârstă școlară precoce, 7 – 9 ani
MOTRICITATE
Comportament motor impetuos
imbunătățire accentuată a capacității de coordonare și a vitezei de reacție - vârsta optimă pentru invățare (abilități compozite - abilități organizate în jurul relației corpului copilului cu spațiul EX coordonarea unei curse de elan cu o săritură, aruncarea unui obiect precedat de alergare, adăugarea unui parametru bioenergetic – sprint)
DIFICULTĂȚI IN REALIZARE
Structuri cerebrale incomplete
Relații motrice neadaptate la stimuli exteriori
ACTIVITĂȚI ADAPTATE
Învățare prin repetare
perioadă favorabilă dezvoltării psihomotoare, coordonării, timpi de reacție, frecvență gestuală
antrenament poly sportiv cu precădere cu lărgirea repertoriului motor și ameliorarea abilităților motrice (jocuri atletice
ETAPA II - vârstă școlară tardivă 10 -11 ani
MOTRICITATE
Ameliorări importante la nivelul agilității
Nivelul maturizării fizice
Ameliorări la nivelul proprioceptivității - Învățarea și stăpânirea mișcărilor complexe care solicită un efort semnificativ de orientare spațio temporală
DIFICULTĂȚI
- Limitarea activității la nivel fizic (coloană vertebrală, articulație coxofemurală, rezerve limitate de hidrat de carbon)
ACTIVITĂȚI ADAPTATE
Fază cheie pt dezvoltarea capacităților motrice și a abilităților legate de reperajul temporo-spațial
Învățarea fundamentalelor atletismului
ETAPA III adolescență pubertară 1 (12–13 ani)
Pubertatea produce efecte ”devastatoare”
La nivelul arhitecturii corporale și a coordonării
Levierele se modifică, chiar și controlul motor este perturbat
Se adaugă modificările legate de maturizarea sexuală
Adaptarea conținutului in această fază extrem de de sensibilă este indispensabilăși se va dirija către invățarea de a se antrena cu o dezvoltare a independenței
intelectualizării acțiunilor (de ce fac așa?)
Antrenamentul capacităților fizice
Descoperirea tehnicilor atletice
ETAPA III - adolescență pubertară 1 (12–13 ani)
MOTRICITATE
Creșterea oaselor precede dezvoltarea musculaturii – consecință, pierderea coordonării
Creșterea secrețiilor hormonale determină importante schimbări mai ales in talie și greutate
DIFICULTĂȚI
Diminuarea motricității specializate (cauză, creșterea taliei și greutății
Învățare dificilă datorită instabilității psihice
Comportament critic, se pune în discuție autoritatea, dorință de autonomie și de responsabilitate
ACTIVITĂȚI ADAPTATE
Îmbogățirea bagajului de abilități motrice (poli atlet)
Creșterea indicilor de forță - viteză
ETAPA III - adolescență pubertară 1 (12–13 ani)
Sistemul circulator și respirator pot suporta sarcini importante, nu și sistemul osos
Autonomizarea antrenamentului, invață să te antrenezi, să te încălzești, să te întinzi
Descoperirea tehnicilor probelor atletice
ETAPA IV - adolescență pubertară 2 (14-15 ani)
MOTRICITE
Încetinirea ritmului de creștere și dezvoltare
Creștere ososasă mai ales în lățime, creșterea volumului muscular
Reechilibrarea raportului de forță
Armonizarea proporțiilor corporale și ameliorarea coordonării
DIFICULTĂȚI
Apariția unui nou echilibru psihic datorat stabilizării activității hormonale
Formarea pronunțată a personalității și integrarea socială
Utilizarea progresivă a metodelor de antrenament specifice adulților
ACTIVITĂȚI ADAPTATE
Imbunătățirea în condiții noi a parametrilor motrici
Perfecționarea tehnicilor specifice
UN PROGRAM PEDAGOGIC PERTINENT
ategia propusă ia in calcul parcursul integral cu incepere de la educarea motrică până la intrarea în atletismul de performanță, propunând pentru fiecare tranșă de populație conținuturi adaptate
ACTIVITATEA LA NIVELUL DE ”SUB 7 ANI”
Prioritară este educația motrică în jurul a trei abilități (deplasare, a se proiecta in spațiu, a proiecta in spațiu un obiect)
Să progreseze sub aspect motor, dezvoltare și îmbogățirea abilităților motrice fundamentale (echilibru, ritm, sprijin, aliniamente- , coordonare)
Să progreseze sub aspect fizic – jocuri de întărire a întărire, suplețe
Sa invețe să trăiască in colectiv , să-și controleze emoțiile
Să fie autonom în desfăsurarea activităților simple
Organizarea activității sub formă de joc și apelând la imaginația copiilor poate face ctivitatea plăcută
ACTIVITATEA LA NIVELUL DE ”SUB 12 ANI”
Prioritar este trecerea către o motricitate atletică cu ajutorul unor exerciții variate, bazate in continuare pe cele trei abilități de bază (a se deplasa, a se proiecta, a proiecta un obiect
Lărgirea repertoriului motor (practică diversificată cât mai larg posibilă
Este perioada optimă pentru învățare dar in același timp, extrem de dificilă deoarece anumite funcții si abilități sunt mult mai accesibile nivelului biologic al acestei categorii
Decât o reproducere precoce a tehnicilor atletice fără a tine cont de toate aceste specificități biologice și psihologice, este de preferat formare atletică prin intermediul jocurilor și a situațiilor pedagogice care fac apel la fundamentale atletismului (actiuni ce se regăsesc in ori ce gest specific)
ACTIVITATEA LA NIVELUL DE ”SUB 16 ANI”
Reprezintă momentul intrării în atletismul tehnic sau propriu zis
Asimilarea de cunoștiințe generale despre antrenament (încălzire, întinderi
Dezvoltarea calităților motrice
Descoperirea tehnicilor diverselor probe atletice
Fază de orientare către o anumită disciplină, după o fază de descoperire a diverselor specialități, copilul își crează propriul proiect decizând către ce grup de specialite se va îndrepta
Gestionarea situației in care copilul ajunge la această vârstă să fie înregimentat fără să parcurgă toate celelalte etape formative este dificil deoarece urmează sa-l convingem noi către ce familie de probe trebuie să se indrepte făra ca el să aibă o alegere ghidată prin formarea continua propusă
CONȚINUT PEDAGOGIC
Construcția componentelor ”școlii de atletism” se bazează in principal pe un conținut pedagogic adaptat capacităților de moment ale subiectului
CATEGORIA BABY ATLET – 4 – 6 ani
Obiectiv principal - subiectul să se distreze în context atletic
Mijloace
abordare prin joc
activități variate și multiforme ce irmăresc dezvoltarea motricității
dezvoltarea autonomiei și a socializării
Obiective particulare
coordonare, dezvoltare psyhomotoare
echilibru, ritm , suplețe
echilibraj postural și amplitudine articulară
CATEGORIA CONTACT ATLETIC 7 – 8 – 9 ani
Obiectiv principal - subiectul să se joace în context atletic
Mijloace - abordare multiformă sub formă de joc
descoperă diferitele domenii ale atletismului
se continua dezvoltarea psihomotoare
invață sa se măsoare cu alții
antrenament polisportiv primordial cu lărgirea repertoriului motor și ameliorarea abilităților motrice
Obiective particulare
reluarea obiectivelor grupei anterioare, plus viteză de reacție, capacitate de accelerare, frecvență gestuală
anduranță și suplețe
CATEGORIA ”DESCOPERĂ ATLETISMUL” 10 – 11 ani
Obiectiv principal
descoperă lumea complexă a atletismului (educație atletică)
Mijloace abordare multiformă sub formă de poliatloane
practică orientată și adaptată
accent pe exercițiile fundamentale
Obiective particulare
fază cheie pentru dezvoltarea capacităților motrice - dezvoltarea abilităților motrice legate de adaptarea spațio temporală
dezvoltarea supleței (numai nivelul atins se poate menține
CATEGORIA ” DEVIN ATLET” 12 – 13 ani
Obiectiv principal - formare atletică (devine atlet)
Mijloace
descoperă specialitățile atletice - antrenarea marilor capacități fizice
capacitatea de autogestionare a activității (încălzire, elemente de streaching)
învată să se antreneze
Obiective particulare
creșterea indicilor forță – viteză
inima și plămânii suportă sarcini mari
inițierea în tehnicile atletismului competițional
CATEGORIA ORIENTARE ATLETICĂ 14 – 15 ani
Obiectiv principal - specializarea atletică (alergător, săritor etc)
Mijloace
- învățarea aprofundată a tehnicilor și participare în concursuri
- antrenarea marilor capacități fizice
- capacitatea de autogestionare a activității (încălzire, elemente de streaching)
- orientarea și aprofundarea tehnicii unei probe
Obiective particulare
- debutul în antrenamentul de performanță
- dirijarea către o probă sau un grup de probe
PRINCIPII PENTRU STRUCTURAREA ȘCOLII DE ATLETISM
1. DEMIXTAREA NIVELELOR. În ideea unei practici adaptate implică o aplicare diferențiată, cel puțin la nivelul abilităților constatate
2. ADAPTAREA SPAȚIILOR DE PRACTICARE Dacă j3 și copii 1 au nevoie de un spațiu standardizat, categoriile inferioare își pot desfășura activitatea în spații adaptate nestandardizate.
3. ADAPTAREA MATERIALELOR DE LUCRU. Ca practica să fie adaptată la cu cât sunt mai mici practicanții cu atât materialele vor fi mai strict adaptate
4. COMPETENȚE LA ALCĂTUIREA ECHIPEI MANAGERIALE .
Prezența in colectivul care gestioneaza acest proiect a cadrelor specializate este indispensabilă pentru ca practica să fie perfect adaptată aptitudinilor subiecților cadre ajutătoare pentru susținerea copiilor în dificultate.
Descarcă în format PDF aici