PROIECT

ȘCOALA DE ATLETISM

 

INTRODUCERE

Școala de atletism reprezintă baza atletismului de performanță

copilul trece de la stadiul unei motricități haotice (caracteristică vârstelor fragede) la o motricitate elaborată descoperă dimensiunea socială a sportului, invață respectul fată de cei de alături

cuvânt de ordine - joaca

laitmotivul – învățarea

coordonarea – scopul

performanța sportivă – finalitatea

Acest document are drept scop revizuirea conceptului de inițiere și formare a tânărului atlet, propunând adaptări și orientări în concordanță cu nivelul de dezvoltare motorie și psihică a generației actuale

 

PIRAMIDA  ATLETICĂ

VETERANI        +40 ani

SENIORI           23 – 40 ani

TINERET U23   20 – 22 ani

JUNIORI U20   18 – 19 ani

CADEȚI U18    16 – 17 ani

JUNIORI U16   14 – 15 ani

COPII U14        13 ani

COPII U13        12 ani

COPII U12        10 - 11 ani

COPII U10        8 – 9 ani

 

ARGUMENTE

Construcția proiectului are doi factori sunt esențiali

  • Diferențele de creștere și dezvoltare intre copii de aceiași vârstă datorate unei evolutii aleatorii și decalate (ex. - Doi copii de 10 ani cu nivele diferite fac aceleași exerciții?)
  • Diferențele între băieți și fete, pubertatea începe mai devreme la fete , uneori ani de decalaj

Originile culturale, sociale, obișnuințele alimentare și mediul pot influența deasemenea decalajele. Să nu uităm că ei frecventează aceiași clasă, medii, leagă prietenii, separarea lor ar creea discomfort.

Solutia – pe teren : construind grupe de nivel sau diferențiind atelierele de lucru, in final prin structurarea activității pe nivele de dezvoltare

EVOLUȚIA COPILULUI CA PRINCIPIU DE BAZĂ

Diferențele mari între copii (stadii evolutive diferite, antecedente personale ,sedentarism, activitate cu familia sau ”sălbatică” fată sau băiat) fac din construcția atletică bazată pe vârstă o problemă foarte complicată

Raportarea la stadiile de dezvoltare  ale motricității copiilor  poate conduce la elaborarea unei  progresivități  in practică mult mai obiectivă.

DEFINIȚIE ABILITĂȚI MOTRICE

Capacitatea dobândită prin exersare pentru obținerea de rezultate stabilite apriori cu maximum de eficacitate și în minimum de timp și energie (GUTHRIE)

 

EVOLUȚIE ETAPA DUPĂ ETAPĂ

Până  la finele perioadei pubertare (15 – 17) copii se găsesc intr-o dinamică constantă de dezvoltare care conduce la modificări

Modificări morfologice radicale

Modificări  ale marilor funcții fiziologice

Calitățile fizice

Echipamentul perceptiv

Bagajul motor

Raporturile cu mediul și cu colegii

În această  perioadă vastă, copii traversează diverse stadii de dezvoltare în urma cărora progreseaza la nivelul motricității generale sau sportive specifice.

 

ETAPA I - vârstă școlară precoce, 7 – 9 ani

MOTRICITATE

Comportament motor impetuos

imbunătățire accentuată a capacității de coordonare și a vitezei de reacție - vârsta optimă pentru invățare (abilități compozite - abilități organizate în jurul relației corpului copilului cu spațiul EX coordonarea unei curse de elan cu o săritură, aruncarea unui obiect precedat de alergare, adăugarea unui parametru bioenergetic – sprint)

DIFICULTĂȚI IN REALIZARE

Structuri cerebrale incomplete

Relații motrice neadaptate la stimuli exteriori

ACTIVITĂȚI ADAPTATE

Învățare prin repetare

perioadă favorabilă dezvoltării psihomotoare, coordonării, timpi de reacție, frecvență gestuală

antrenament poly sportiv cu precădere cu lărgirea repertoriului motor și ameliorarea abilităților motrice (jocuri atletice

 

ETAPA II - vârstă școlară tardivă 10 -11 ani

MOTRICITATE

Ameliorări importante la nivelul agilității

Nivelul maturizării fizice

Ameliorări la nivelul proprioceptivității - Învățarea și stăpânirea mișcărilor complexe care solicită un efort semnificativ de orientare spațio temporală

DIFICULTĂȚI

- Limitarea activității la nivel fizic (coloană vertebrală, articulație coxofemurală, rezerve limitate de hidrat de carbon)

ACTIVITĂȚI ADAPTATE

Fază cheie pt dezvoltarea capacităților motrice și a abilităților legate de reperajul temporo-spațial

Învățarea fundamentalelor atletismului

 

ETAPA III adolescență pubertară 1 (12–13 ani)

Pubertatea produce efecte ”devastatoare”

La nivelul arhitecturii corporale și a coordonării

Levierele se modifică, chiar și controlul motor este perturbat

Se adaugă modificările legate de maturizarea sexuală

Adaptarea conținutului in această fază extrem de de sensibilă este indispensabilăși se va dirija către  invățarea de a se antrena cu o dezvoltare a independenței  

intelectualizării acțiunilor (de ce fac așa?)

Antrenamentul capacităților fizice

Descoperirea tehnicilor atletice

 

ETAPA III - adolescență pubertară 1 (12–13 ani)

MOTRICITATE

Creșterea oaselor precede dezvoltarea musculaturii – consecință, pierderea coordonării

Creșterea secrețiilor hormonale determină importante schimbări mai ales in talie și greutate

DIFICULTĂȚI

Diminuarea motricității specializate (cauză, creșterea taliei și greutății

Învățare dificilă datorită instabilității psihice

Comportament critic, se pune în discuție autoritatea, dorință de autonomie și de responsabilitate

ACTIVITĂȚI ADAPTATE

Îmbogățirea bagajului de abilități motrice (poli atlet)

Creșterea indicilor de forță - viteză

 

ETAPA III - adolescență pubertară 1 (12–13 ani)

Sistemul circulator și respirator pot suporta sarcini importante, nu și sistemul osos

Autonomizarea antrenamentului, invață să te antrenezi, să te încălzești, să te întinzi

Descoperirea tehnicilor probelor atletice

 

ETAPA IV - adolescență pubertară 2 (14-15 ani)

MOTRICITE

Încetinirea ritmului de creștere și dezvoltare

Creștere ososasă mai ales în lățime, creșterea volumului muscular

Reechilibrarea raportului de forță

Armonizarea proporțiilor corporale și ameliorarea coordonării

DIFICULTĂȚI

Apariția unui nou echilibru psihic datorat stabilizării activității hormonale

Formarea pronunțată a personalității și integrarea socială

Utilizarea progresivă a metodelor de antrenament specifice adulților

ACTIVITĂȚI ADAPTATE

Imbunătățirea în condiții noi a parametrilor motrici

Perfecționarea tehnicilor specifice

UN PROGRAM PEDAGOGIC PERTINENT

ategia propusă ia in calcul parcursul integral cu incepere de la educarea motrică până la intrarea în atletismul de performanță, propunând pentru fiecare tranșă de populație conținuturi adaptate

 

ACTIVITATEA LA NIVELUL DE ”SUB 7 ANI”

Prioritară este educația motrică în jurul a trei abilități (deplasare, a se proiecta in spațiu, a proiecta in spațiu un obiect)

Să progreseze sub aspect motor, dezvoltare și îmbogățirea abilităților motrice fundamentale (echilibru, ritm, sprijin, aliniamente- , coordonare)

Să progreseze sub aspect fizic – jocuri de întărire a întărire, suplețe

Sa invețe să trăiască in colectiv , să-și controleze emoțiile

Să fie autonom în desfăsurarea activităților simple

Organizarea activității sub formă de joc și apelând la imaginația copiilor poate face ctivitatea plăcută

 

ACTIVITATEA LA NIVELUL DE ”SUB 12 ANI”

Prioritar este trecerea către o motricitate atletică cu ajutorul unor exerciții variate, bazate in continuare pe cele trei abilități de bază (a se deplasa, a se proiecta, a proiecta un obiect

Lărgirea repertoriului motor (practică diversificată cât mai larg posibilă

Este perioada optimă pentru învățare dar in același timp, extrem de dificilă deoarece anumite funcții si abilități sunt mult mai accesibile nivelului biologic al acestei categorii

Decât o reproducere precoce a tehnicilor atletice fără a tine cont de toate aceste specificități biologice și psihologice, este de preferat formare atletică prin intermediul jocurilor și a situațiilor pedagogice  care fac apel la fundamentale atletismului (actiuni ce se regăsesc in ori ce gest specific)

 

ACTIVITATEA LA NIVELUL DE ”SUB 16 ANI”

Reprezintă momentul intrării în atletismul tehnic sau propriu zis

Asimilarea de cunoștiințe generale despre antrenament (încălzire, întinderi

Dezvoltarea calităților motrice

Descoperirea tehnicilor diverselor probe atletice

Fază de orientare către o anumită disciplină, după o fază de descoperire a diverselor specialități, copilul își crează propriul proiect  decizând către ce grup de specialite se va îndrepta

Gestionarea situației in care copilul ajunge la această vârstă să fie înregimentat fără să parcurgă toate celelalte etape formative este dificil deoarece urmează sa-l convingem noi către ce familie de probe trebuie să se indrepte făra ca el să aibă o alegere ghidată prin formarea continua propusă

CONȚINUT PEDAGOGIC

Construcția componentelor ”școlii de atletism” se bazează in principal pe un conținut pedagogic adaptat capacităților de moment ale subiectului

 

CATEGORIA BABY ATLET – 4 – 6 ani

Obiectiv principal  - subiectul să se distreze în context atletic

Mijloace         

abordare prin joc

activități variate și multiforme ce irmăresc dezvoltarea motricității

dezvoltarea autonomiei și a socializării

Obiective particulare

coordonare, dezvoltare psyhomotoare

echilibru, ritm , suplețe

echilibraj postural și amplitudine articulară

 

CATEGORIA CONTACT ATLETIC 7 – 8 – 9 ani

Obiectiv principal  - subiectul să se joace în context atletic

Mijloace - abordare multiformă sub formă de joc

descoperă diferitele domenii ale atletismului

se continua dezvoltarea psihomotoare

invață sa se măsoare cu alții

antrenament polisportiv primordial cu lărgirea repertoriului motor și ameliorarea abilităților motrice

Obiective particulare

reluarea obiectivelor grupei anterioare, plus viteză de reacție, capacitate de accelerare, frecvență gestuală

anduranță și suplețe

 

CATEGORIA  ”DESCOPERĂ ATLETISMUL”  10 – 11 ani

Obiectiv principal 

descoperă lumea complexă a atletismului (educație atletică)

Mijloace abordare multiformă sub formă de poliatloane

practică orientată și adaptată

accent pe exercițiile fundamentale

Obiective particulare

fază cheie pentru dezvoltarea capacităților motrice - dezvoltarea abilităților motrice legate de adaptarea spațio temporală

dezvoltarea supleței (numai nivelul atins se poate menține

 

CATEGORIA ” DEVIN ATLET” 12 – 13 ani

Obiectiv principal  - formare atletică  (devine atlet)

Mijloace         

descoperă specialitățile atletice - antrenarea marilor capacități fizice

capacitatea de autogestionare a activității (încălzire, elemente de streaching)

învată să se antreneze

 

Obiective particulare

creșterea indicilor forță – viteză

inima și plămânii suportă sarcini mari

inițierea în tehnicile atletismului competițional

 

CATEGORIA ORIENTARE ATLETICĂ 14 – 15 ani

Obiectiv principal  - specializarea atletică (alergător, săritor etc)

Mijloace         

- învățarea aprofundată a tehnicilor și participare în concursuri

- antrenarea marilor capacități fizice

- capacitatea de autogestionare a activității (încălzire, elemente de streaching)

- orientarea și aprofundarea tehnicii unei probe

Obiective particulare

- debutul în antrenamentul de performanță

- dirijarea către o probă sau un grup de probe

 

PRINCIPII PENTRU STRUCTURAREA ȘCOLII DE ATLETISM

 

1.         DEMIXTAREA NIVELELOR. În ideea unei practici adaptate implică o aplicare diferențiată, cel puțin la nivelul abilităților constatate

2.         ADAPTAREA SPAȚIILOR DE PRACTICARE Dacă j3 și copii 1 au nevoie de un spațiu standardizat, categoriile inferioare  își pot desfășura activitatea în spații adaptate nestandardizate.

3.         ADAPTAREA MATERIALELOR DE LUCRU. Ca practica să fie adaptată la cu cât sunt mai mici practicanții cu atât materialele vor fi mai strict adaptate

4.         COMPETENȚE LA ALCĂTUIREA ECHIPEI MANAGERIALE .

Prezența in colectivul care gestioneaza acest proiect a cadrelor specializate  este indispensabilă pentru ca practica să fie perfect adaptată aptitudinilor subiecților cadre ajutătoare pentru susținerea copiilor în dificultate.

 

Descarcă în format PDF aici